Oldal kiválasztása

Katt ide: ... ajándékba kap egy inget!

Út a fast fashion-től a fenntartható divatig

Az elmúlt évtizedben egyre többet lehet hallani a fast fashion szót. De mit jelent pontosan, és miért foglalkozunk vele ennyit? A MrSale, mint prémium öltönyüzlet, felelősnek érzi magát abban, hogy rávilágítson a divatipar sötét oldalára is és, hogy ismertesse az általa képviselt fentartható divat mibenlétét, amivel nem árt, ha minden úriember tisztában van.

Mit jelent a fast fashion?

A fast fashion angol kifejezés, durván magyarra fordítva gyors divatot jelent a fastfood restaurant, azaz gyorsétterem mintájára. Az úgynevezett fast fashion gyártó cégek viszonylag olcsó és divatos ruhákat forgalmaznak, amelyekhez az ihletet főként a különböző nagy márkák divatheteiből, bizonyos híres emberek viseletiből meríti, és teszi befogadhatóvá. Mindemellett kielégíti a popkultúra által diktált divat társadalmi igényét.

Maga a fast fashion jelenség nem újkeletű. Az ipari forradalom előtt a divatipar nagyon nehézkesen fejlődött, mindenkinek saját magának kellett megtalálni azt a textíliát, amelyből később a kívánt ruhadarabot akarta megvarratni. Az ipari forradalom technikai újításai miatt a textilgyártás és a varrás már sokkal gyorsabban zajlott, így már a társadalom nagyobb szeletének lett elérhetőbb, hogy ne csak egy vagy két nadrágja, illetve ingje legyen.

Az 1960-as, 1970-es évekre a divat már az önkifejezés egyik formájává vált, és a ruhagyártók felgyorsították a termelésüket, hogy lépést tartsanak az évszakonként változó divattal. A termelést sokszor fejlődő országokba helyezték át, ezzel biztosítva a ruházati cikkek olcsóságát. A fast fashion aranykora az 1990-es, 2000-es években kezdődött, amikor a gyártók már olyannyira jól tudták lemásolni a nagy divatházak formavilágát, hogy az átlagember számára is elérhetővé vált, hogy drágának tűnő ruhákban járjon. Ekkor még nem nagyon foglalkoztak a fast fashion árnyoldalával.

Érdekesség, hogy hasonló folyamatok játszódtak le az élelmiszeriparban is a múlt század közepén az Egyesült Államokban, ahol az élelmiszer tömegcikké vált, és sorra nyíltak az olyan éttermek, melyek rövid időn belül olcsón tudtak ételt felszolgálni. Ez a gyorsétterem koncepciója, mely mára már a világ minden pontján megtalálható.

a fast fashion nagy mértékben szennyezi a környezetet

Miért olcsó a fast fashion ruha? Mi ennek az ára?

A fast fashion divatházak tagadhatatlan vonzereje az általuk kínált, viszonylagos alacsony ár. Abba viszont kevesen gondolnak bele, hogy valójában miért is, milyen áron tudják ezek a cégek folyamatosan olcsón tartani a termékeiket.

Az alacsony ár egyik oka az anyaghasználat. A fast fashion divatcégek előszeretettel alkalmaznak szintetikusabb anyagokat, hiszen ezek előállítási költsége jóval alacsonyabb, mint például a bőré vagy a pamuté, és az anyagok festésére használt festékek is szintetikusan előállított színezőanyagok.

Ám ami az igazi olcsóságát adja a fast fashion ruhadaraboknak, az az előállításuk helyszíne és módja. Mint a nyugati cégek többsége, így a fast fashion divatcégek nagy hányada is kiszervezi a termelést olyan, fejlődő vidékekre, ahol jóval olcsóbban tudják előállítani az adott termékeket.

Ezekben, főleg a dél-kelet ázsiai országokban lévő ruhagyárakban a munkások sokszor pár eurocentes órabérért dolgoznak embertelen körülmények között. A gyárak gyakran mellőznek mindenféle védőeszközt, így a munkahelyi sérülések szinte mindennaposak, és maradandó egészségkárosodással, vagy akár halállal is járhatnak. Sokszor az ilyen gyárakban dolgozóknak csak ez ad lehetőséget a pénzkeresetre, amit nagyon gyakran a munkaadó kihasznál, ezzel modernkori rabszolgasorba taszítva őket. A Nemzetközi Munkaügyi szervezet szerint 2017-ben a világon 24,9 millió ember élt ilyen függésben, amelyből több millióan gyerekek.

Miért káros a fast fashion?

A fast fashion sötét oldalára már a kezdetekben is próbálták felhívni a figyelmet, viszont e gazdasági modell káros hatásaival csak az elmúlt egy-két évtizedben kezdett el foglalkozni a közvélemény.

Környezetszennyezés

A fast fashion talán mindenki által ismert káros hatása a környezetszennyezés. A divatipar a második legszennyezőbb iparág, amelyet csak az olajipar előz meg. Nem is csoda, hiszen egy kiló pamut előállításához több, mint tízezer liter vízre van szükség, amelybe a festéshez szükséges víz nincs is beleszámítva. A festékanyag sokszor kezeletlenül jut vissza a folyóvizekbe, ezzel szennyezve azok élővilágát. Emellett a nagy energiabefektetések által gyártott ruhák nagy része az égetőben végzik, hiszen olyan nagy mennyiségben készülnek, hogy azt az üzletek egyszerűen nem tudják értékesíteni. A szezon végi leárazás után megmaradó ruhákat sok esetben egyszerűen csak elégetik, és a szintetikus anyagok égése során képződő füst még a benzingőznél is károsabb.

Humanitárius katasztrófa

Sokszor a gyárakban dolgozó munkások az adott ország szegényebb vidékéről származnak, és a szülők gyermekeiket a nagyszülőkre hátrahagyva költöznek a nagyvárosba, ahol sokszor a gyár területén kialakított munkásszállón laknak többen összezsúfolódva egy szobába.

A hátrahagyott gyermekek nevelése hatalmas teher a nagyszülőknek, illetve a gyermekek is megsínylik érzelmileg ezt a helyzetet. Az elmúlt időszakban sok kutatás foglalkozott azzal, hogy miként is hat a gyermekek szocializációjára, és későbbi párkapcsolatukra a szülők hiánya.

Mennyi ruhára lenne szükségünk valójában?

Ha az ember őszintén belegondol, hogy a ruhatárából igazából mennyit használ a mindennapok során, akkor arra a következtetésre jut, hogy a gardróbjának maximum a felét, ha hordja rendszeresen. Vannak olyan ruhák, amelyeket csak egyszer veszünk fel, de sokak szekrényében lapul olyan darab is, amely még soha sem látott napvilágot. Ez főként azért szokott így lenni, mert a bolt próbafülkéjében úgy érezheti az ember, hogy az adott ruhadarabot szinte ráöntötték, de csak otthon szembesül vele, hogy az mégsem annyira tetszik vagy éppen méretben, vagy a testalkatra nem jó. Ilyenkor már vagy nincs meg a blokk, vagy nincs kedvünk visszamenni az üzletbe, és a ruhát soha nem cseréljük ki.

Érdemes a gyakrabban vagy könnyebben koszolódó ruhadarabokból többet beszerezni, mint például a zokni vagy az alsónemű. Mindenféleképpen alapdarabnak számít a póló, ebből is jó ha van egy 10 darab, és az évszaknak megfelelő nadrágból elég ha csak 2-3 áll a rendelkezésre. Ezen felül jó, ha van egy-egy szebb ing is a szekrényben, valamint természetesen öltönynadrág és öltönyzakó. A kiegészítőkről sem szabad elfeledkezni, viszont elég csak 2-3, a már meglévő inghez passzoló nyakkendővel rendelkezni, és persze fontos az is, hogy legyen legalább egy szép öv is a gardróbban.

Mit jelent az ultra fast fashion? Már ez is elért minket?

Az ultra fast fashion a fast fashion még jobban felpörgetett változata. Míg a fast fashion-nél azt lehetett látni, hogy ezek a cégek a nagy luxusmárkák divatheteiből táplálkoznak, addig az ultra fast fashion-nél teljesen más platformra helyeződik át a hangsúly: a közösségi médiára.

Tizenéves milliók követnek különböző influencereket, youtubereket a közösségi oldalakon, akik bármit is tesznek, viselnek, esznek, az jelentősen tudja befolyásolni a követőket. Az ultra fast fashion cégek ezeket a követőket célozzák meg úgy, hogy a ma több milliós követőtáborral rendelkező celebek ruháit másolják le. Az egész folyamathoz nem kell több, mint 2 hét, és az adott árucikk már meg is jelenik a bolt kínálatában. Ez, a trendekhez való gyors adaptáció és az új ingerek keresése a mai fiatalok lételme, melyet az ultra fast fashion cégek felismertek, és tudatosan alkalmaznak, amikor a marketing stratégiájukat dolgozzák ki. Az ilyen, rohamtempóban végeztt gyártás szintén felvethet munkajogi, környezetvédelmi és minőségbeli aggályokat.

Az ultra fast fashion már Magyarországot is elérte, és mára már mindenki csak egy kattintásra van a kiválasztott ruhadarabtól. Pár éve, meglehetősen agresszív marketing kampánnyal indult útjára az ultra fast fashion magyarországi zászlóshajója, amely egy közismert hazai műsorvezetővel kívánta még jobban népszerűsíteni magát.

Ultra fast fashion, azaz ultra gyors divat

Mit jelent a fenntartható divat fogalma?

Az elmúlt évtizedekben tapasztalt környezeti változások, a környezetszennyezés elharapózása és a klímaváltozás útjára indított különböző társadalmi mozgalmakat, melyek célja, hogy felhívják a figyelmet a mértéktelen fogyasztás és a környezetszennyezés összefüggéseire.

Az egyik ilyen mozgalom a fenntartható vagyis, az ökodivat. A dolog lényege, hogy a ruha előállítása környezetbarát erőforrásokból, vagy újrahasznosított anyagokból valósul meg. Azt is jelentheti, hogy a gyártó garantálja a munkások megfelelő munkakörülményeit, nagy hangsúlyt fektetve arra, hogy a haszon egy részét helyben fektesse be, ezzel segítve a térség fejlődését.

Manapság már sok olyan, kifejezetten fenntartható alapanyagokból készült ruhákat áruló üzlettel lehet találkozni, amely kiemelten figyel arra, hogy honnan is szerzi be az eladásra szánt árukat.

Az elgondolás nagyon is jó és nemes, de sajnos sokszor akadályokba ütközik. A divatipar egy többmilliárd dolláros üzletág, így nagyon sok embernek fűződik hozzá érdekeltsége, és a befektetőknek értelemszerűen nem érdeke, hogy a fennálló termelési renden változtassanak. Az iparág ellátási láncának kiterjedt hálózata miatt ha csak egy kicsivel is csökkentenék a termelést, vagy bármilyen változtatást vinnének véghez a szektorban, az több ezer ember napi megélhetését tenné kockára. Ez egy nagyon összetett problémakör, amelyet csak úgy lehetne orvosolni, ha az a néhány óriás fast fashion gyártó együttesen tenne valamit a rendszer megreformálása érdekében – de erre az előbb említett érdek összeférhetetlenség miatt vajmi kevés esély van.

Hogyan lehet megvalósítani a divat fenntarthatóságát?

A sok hátráltató tényező miatt sem kell elkeseredni, ha valamit szeretne tenni a fenntarthatóságért. Az első lépés mindig az egyén és közvetlen környezete, amely a változásokat megindítja.

Íme 4 dolog, amit Ön is megtehet:

  1. Alakíttassa át régi ruháit
    Sajnos sok fast fashion ruhacikknél, például nadrágnál, nem lehet a derékbőségen változtatni, mert egész egyszerűen úgy vannak megvarrva, hogy ki kelljen dobni, ha már nem jó. Viszont egy hosszúszárú farmerból egész egyszerűen lehet rövidnadrágot készíteni, amihez nem is szükséges varrástudás, elegendő hozzá egy olló. De ha már minden varrás szakad, a régi ruhákból, főleg a pólókból lesznek a legjobb porrongyok!
  2. Cserélje el régi ruháit
    A közösségi oldalakon csoportok tucatja jöttek létre azért, hogy az emberek el tudják cserélni a kinőtt, vagy már megunt ruháikat, és léteznek csere-bere vásárok is. Ez főleg a baba- és gyermekruhákra jellemző, de számos csoport direkt kifejezetten felnőtt ruhák, azon belül férfi ruhadarabok cserélésének céljából jött létre.
  3. Vegyen használt ruhát
    A fenntarthatóság záloga, hogy az ember használja a már meglévő lehetőségeket, erőforrásokat, amelynek a legkézenfekvőbb, ha új helyett használt ruhát vesz. Elsőre talán idegenkedhet az ötlettől, de a legtöbb esetben a használt ruhákat árusító boltok voltaképpen alig használt, újszerű és gyakran márkás ruhákat kínálnak a bolti ár töredékéért. Így nem csak a környezeten segít, de még pénzt is spórolhat.
  4. Vegyen jó minőségű ruhát
    Megfelelő megoldás lehet, ha csak kevés, de jó minőségű ruhát vesz. A jó minőségű ruhanemű több évig, akár évtizedig kitart, így az is megeshet, hogy sokáig nem is kell új ruhát venni. Az ilyen ruhák magasabb árfekvésben mozognak ugyan, viszont az árat a használat több évére lebontva már nem is lesz annyira magas.
Ha tehetjük vásároljunk használt ruhát

Miért a MrSale Öltönyüzletnél vásároljon a fenntarthatóság jegyében?

A MrSale mindig is elkötelezett híve volt a fenntarthatóságnak. Az üzlet csakis a legkiválóbb anyagokból készült, stílusos ruhadarabokat árulja, így nem kell azon aggódnia, hogy a vásárolt termék pár év alatt annyira elhasználódik, hogy ki kelljen azt dobni. Kiemelten ügyelünk arra, hogy a beszállítóink is kövessék fenntarthatóság és egyenlő bánásmód eszméjét. A beszállítók zöme európai, ahol az EU-s törvények nem engednek meg olyan munkajogi visszaéléseket és környezetvédelmi hiányosságokat, amelyekkel a világ számos pontján sajnos még a mai napig is lehet találkozni.

E mellett a cégünk időkorlát nélkül garanciát ad a nála vásárolt termékekre. Az emberek hozzászoktak a fast fashion üzletekben érvényes pár hetes garanciaidőhöz, de a MrSale-nél a vásárlási nyugta felmutatásával Ön bármikor visszahozhatja a vásárolt terméket, ha az valamilyen okból mégsem felel önnek. Kiemelt figyelmet fordítunk a vásárlói visszajelzésekre is, és az ügyfélszolgálatunk készségesen válaszol a garanciával, és minden egyéb kérdéssel kapcsolatban.

Hol tud még rajtunk kívül fenntartható divatot vásárolni Magyarországon?

Nagy örömünkre szolgál, hogy nem mi vagyunk az egyetlenek a piacon, akik támogatják a fenntartható divatot Magyarországon. Hazánkban főleg a designer üzletek foglalkoznak fenntartható anyagokból készült ruhák értékesítésével, ilyen például az Oat Ava, Printa, IMOGEN Clothing vagy a Réthy Fashion. A Réthy Fashion külön érdekessége, hogy használt farmerekből készít újakat.

Ha érdekli a téma olvassa el ezt az írást is:

Gyakran Ismételt Kérdések

Mit jelent a fast fashion és az ultra fast fashion?

A fast fashion az olcsón, gyorsan, nagy mennyiségben előállított ruházatokat jelenti, melyek rendszerint nem túl jó minőségűek, és nem is tartósak. Az ultra fast fashion ennek a még jobban felgyorsított verziója.

Miért káros a fast fashion?

A fast fashion az egyik legkörnyezetszennyezőbb iparág, környezetre gyakorolt negatív hatása az olajiparét közelíti meg. Emellett sokszor a munkásoknak embertelen munkakörülmények között kell dolgozniuk.

Hogyan lehet a divat fenntartható?

A divat akkor lehet fenntartható, ha megfelelő alapanyagok kerülnek felhasználásra, és az előállítás sem ütközik semmilyen emberi alapjogba. A környezeti terhelésre a meglévő anyagok és ruhák többszöri felhasználása jelenthet még megoldást.

Ezek is érdekelhetik még…

Az Ön kosara0
A kosár üres.
Vásárlás folytatása
0