

Tartalom
Az első nap a munkahelyen egyben az első benyomásokat is jelenti: nagyon fontos, hogy ezen a téren a kollégák, illetve a vezetőség mit tapasztal. Számos mód van arra, hogy a véleményük alapvetően pozitív legyen, amire aztán lehet a továbbiakban építkezni, így sokkal könnyebben lesz eredményes, sikeres új munkahelyén. Természetesen változhat a vélemény és a munkahelyi viszonyok is, de abban biztos lehet, hogy könnyebb dolga lesz, ha betart pár íratlan szabályt és megfogad egy-két jó tanácsot.
Ezt a cikket azért írtuk meg, hogy a lehető legtöbb esélye legyen arra, hogy első nap jól indítson. Mindegy, hogy pályakezdő vagy vén motoros, akkor is érdemes átböngésznie a cikket. Találhat újat, érdekeset, meglepő igazságot akkor is, ha már sokadszor kezdi újra, és azt hiszi, mindent tud egy sikeres karrier ismérveiről.
Legyen udvarias és figyelmes minden munkatársával. Ne legyen bizalmaskodó vagy személyeskedő, de mindig éreztesse azt a környezetével, hogy érdeklik azok az információk amit akár a munkahelyről, akár önmagukról meg akarnak osztani.
Fontos a megbízhatóság: figyeljen oda, hogy pontosan, vagy egy kicsit inkább korábban érkezzen, mint ahogy szükséges. A nap végén ugyanúgy: ne legyen valami gyors és halaszthatatlan dolga. Nem csak az első nap, hanem mindig fontos a pontos érkezés és a nyugodt távozás, ami természetesen nem jelenti azt, hogy önként és dalolva kell túlóráznia.


Fontos a kölcsönös tájékozottság: egy alkalmazottnak, ha újonnan lép egy cég kötelékébe, nagyon gyorsan nagyon sok információt, készséget kell elsajátítania, ezért érdemes minden olyan információt előre megszereznie, amire csak lehetősége és ideje van. Az interjúra szerzett ismereteit lehetőség szerint elevenítse fel, bővítse tovább. Ismerje meg a cég történetét, múltját, azokat az irányokat, célokat és értékeket, amelyeket most képvisel és a jövőben tervez képviselni. Ha van szervezeti struktúra, vagy a kollégákat bemutató „Rólunk” oldal, akkor a nevekből is felkészülhet, sokkal könnyebb lesz, mint egyszerre megjegyezni mindenkit. Átfogó ismereteivel azt is bizonyíthatja környezetének, hogy tájékozott és elkötelezett. Természetesen fontos, hogy ne kérkedjen a tudásával!
Érdemes közvetlenül az első munkanap előtt a cég weboldalát átböngészni, megfigyelni, hogy milyen változásokon esett át a kezdetektől fogva, a lehető legtöbbet megtudni arról, hogy mi a jelenlegi tevékenységük és vezetői kultúrájuk. Az ismeretek birtokában az első napon is több önbizalommal lépheti át a küszöböt, mintha teljesen sötétben tapogatózna.
Legalább ennyire fontos, hogy ismerje az új munkahelyével kapcsolatos esetleg fontos híreket, a pozitív és negatív véleményeket, a cég hírnevével legyen tisztában. Így egyben nem csak az ismereteit csillogtathatja meg, hanem elkerülheti azt is, hogy feltegyen bármilyen ártatlannak tűnő mégis kínos, céget illető kérdést. A közöségi média jellemzően az a felület, amelynek segítségével az információi teljesen frissek, aktuálisak lehetnek. Kezdetnek a Facebook és az Instagram, ahol ma már szinte mindenki ott van, de a komolyabb cégeket megtlalálja a Linkedinen is.
Az első munkanapok ismeretátadással, ismerkedéssel telnek. Elsőként valószínűleg egy vezető vagy a HR-es kolléga lesz az, aki megmutatja a munkahely különböző funkciókat betöltő helységeit és a kollégákat, akikkel együtt fog dolgozni. Ebben az esetben fontos, hogy a cég kultúrájának megfelelően viselkedjen, kommunikáljon és öltözködjön. Akkor is, hogyha nincs egyenruha, vagy dress code, vannak olyan alapvető keretek, amiket érdemes figyelembe venni már az első napon is. Ha semmilyen tájékoztatást nem kap, érdemes szintén a közösségi médiához fordulni, ahol lehetnek irodai fotók. Egy elegáns nadrág és egy ing, valamint zakó mindig jó kiindulópont, ha soknak tűnik, a zakót leveheti, az ingujjat feltűrheti és máris lazább a megjelenése!




Van néhány támpont, amire mindenképp figyelni kell az első napon, napokon a munkahelyen – attól függetlenül, hogy hol dolgozik. Ezek a szabályok, etikai normák, viselkedéskultúra univerzálisak:


Nézzük most meg a tiltólistát is: mik azok a dolgok, amiket semmi esetre sem szabad megtenni a munkahelyen a kezdő időszakban.


Egy munkahely váltása mindig nagy stresszel jár, nagy teher rakódik az emberre azzal, hogy mindent tisztességesen, lezárva, az információkat megfelelően adja át. Mindegy milyenek voltak a viszonyok, a helyzet az előző intézményben: hosszútávon, a referencia miatt is fontos lehet az, hogy mindent megfelelően elrendezzen távozása előtt.
A zárás és a kezdés egyaránt stresszes lehet, fontos, hogy megfelelő egészégi állapotban, kipihenve, lelkileg feltöltődve tudjon kezdeni az új helyen. Ha tehát lehetősége van rá, tartson egy pár napos vagy akár hetes pihenőt. Ami negatív hatás érte az előző munkahelyen azt így könnyebb lerakni: engedje el a múltat! Vonja le a tanulságokat, és ezekkel felvértezve, de az indulatait maga mögött hagyva nézzen tiszta lappal az új kezdet felé.
Természetesen nem csak az első nap érdemes megfelelő megjelenés, és az optimális viselkedés, hanem hosszútávon is. Erre vonatkozólag az alábbi cikkeinkben igyekeztünk meg némi támpontot adni.
Amennyiben nem Ön, hanem valaki más hagyja el a fedélzetet, akkor a búcsúzás alkalmához az alábbi cikket ajánljuk:
Reméljük, hogy cikkünk az Ön számára is segítséget tudunk nyújtani abban, hogy a munkahelyi váltást illetően a lehető legideálisabb feltételeket tudjon megteremteni saját maga számára.
Ha az új munkahelyet új ruhatárral szeretné kezdeni, vagy csak az első napra van szüksége egy stílusos öltözékre, kérjen segítséget kollégáinktól egy ingyenes stílustanácsadás során:






Vélemény, hozzászólás?